článek

Vyberte spolehlivě kolo na nadcházející sezonu


Jarní slunce už vykukuje a začíná být teplo. Co takhle vyrazit na kolo? Jestliže si chcete pořídit nové kolo, poradíme vám, jaké vybrat a na jaký typ jízdy se hodí.   Správný typ kola Existuje několik typů kol. Trekové, silniční, horské, krosové, elektrokolo, městské kolo, bmx, dětské kolo, juniorské, dámské a pánské kolo. Abyste si vybrali ten správný typ kola, je potřeba zvolit nejdříve na jakém povrchu a jak často budete jezdit. Také kolik chcete investovat a co od kola očekáváte. Zohle..
(celý článek)

Jarní slunce už vykukuje a začíná být teplo. Co takhle vyrazit na kolo? Jestliže si chcete pořídit nové kolo, poradíme vám, jaké vybrat a na jaký typ jízdy se hodí.   Správný typ kola Existuje n...
Sdílejte obsah s přáteli



Správný typ kola


Existuje několik typů kol. Trekové, silniční, horské, krosové, elektrokolo, městské kolo, bmx, dětské kolo, juniorské, dámské a pánské kolo. Abyste si vybrali ten správný typ kola, je potřeba zvolit nejdříve na jakém povrchu a jak často budete jezdit. Také kolik chcete investovat a co od kola očekáváte. Zohlednit by se měl rovněž věk jezdce.

Horské kolo je určeno pro jízdu v terénu. Hodí se na štěrkové cesty a lesní pěšinky, kde se s ním snadno manipuluje. Jezdit je možné po vystouplých kořenech v zemi, kamenech a také terénních nerovnostech. Horská kola jsou silnější a opatřena výraznějším vzorkem, který jej udrží na nestabilním povrchu. Mají plášť, který není tak snadné prorazit drobným kamínkem či nárazem. Můžete jezdit na suchém i mokrém povrchu.
Horské kolo je také vhodné do bláta. V tom případě je však dobré si pořídit blatníky, abyste nebyli celí zacákaní. Sportovci, kteří chtějí sjíždět náročnější trasy si však blatníky ze zásady nepořizují, aby tím snížili hmotnost kola. Lépe pruží na cestě a přiléhá k povrchu. S horskými koly je možné jezdit i na silnici, avšak nevyvinou takovou rychlost, jako kola silniční. Terénní plášť tolik neklouže po silnici a je tužší při jízdě na hladkém povrchu. Tato forma kola je nejvíce oblíbená a kupuje se v největším množství. Jestliže jste typ na hory, neváhejte a kupte si horské kolo.

Krosová kola jsou vhodná na ježdění po lehčím terénu. Jízda po silnici nebo zpevněných stezkách pro něj není problém. Krosové kolo je kombinace mezi kolem horským a kolem silničním. Část kola je konstruováno jako horské s odpruženou přední vidlicí a část zase je inspirováno kolem silničním.
Má větší průměr kola a převody jsou rychlejší, než u kola horského. Pláště mají vzorek, který je víc do hladka, než u horského kola, aby dobře sedělo na silnici. Zaručuje menší odpor na silnici, kolo dobře a plynule jede. Jestliže chcete strávit většinu času jízdy na cestě a občas se vydat na lesní pěšinu či stezku je dobré si pořídit krosové kolo. Hodí se spíš na vesnici, než do města, kde jsou časté přechody mezi různými povrchy.

Trekingová kola vypadají podobně jako kola krosová. Jen jsou určena na jiný povrch. Trekingová kola se hodí k ježdění po silnici a mají velká kola, opatřená pláštěm, který snadno přiléhá k povrchu. Můžete s nimi i na lesní pěšiny a kamenité stezky s drobnými kamínky. Trekingová kola mají odpruženou vidlici a od krosového kola se liší tak, že jsou vybaveny dalším příslušenstvím. Na trekingovém kole je běžně nosič, blatníky a také světla.
Je vhodné se na lehký terén a vybaveno pro delší i kratší výlety. Na trekingovém kole můžete strávit celý den a budete mít vždy při sobě veškeré potřebné věci. Na trekingové kolo se také dají připnout brašny či tašky na delší cesty trvající několik dní.

Silniční kola jsou určena na hladký povrch a mají tenký plášť, který perfektně přiléhá k vozovce. Do terénu se nehodí, protože by mohl být plášť narušen kamenem nebo nerovnostmi vozovky. Je vybaveno mnoha silničními převody, které usnadňují rychlou jízdu. Díky velkým kolům je možné v krátkém čase ujet delší vzdálenost. Silniční kolo se hodí také na dlouhé tratě, trvající i několik dní. Může být dovybaveno příslušenstvím, kde si dáte svoje věci. Používá se rovněž na závody, díky své lehkosti jede rychle a má dobrou aerodynamiku.

Elektrokola jsou moderním dopravním prostředkem, vybaveným baterií a elektrickým pohonem. Elektrokolo se hodí pro osoby, které chtějí dojet na velkou vzdálenost bez námahy nebo potřebují baterii jako podpůrnou při jízdě, když už jsou na konci sil. Motor se zapíná šlapadly a elektrický pohon je možné kdykoliv vypnout. Je to ekologická forma dopravy, která se dostává čím dál víc na výsluní. Elektrokolo se hodí na delší výlety a cesty. Můžete s ním jezdit v přírodě i po městě.

Městská kola jsou vhodná na ježdění po městských hrbolatých ulicích. Je uzpůsobeno na jízdu v pohodlném denním oblečení, proto je opatřeno ochrannými prvky, tak aby nešpinilo kalhoty o řetěz. Městské kolo má rovněž nosič, kde si můžete dát svůj nákup, nebo se posadí další osoba. Sedí se na něm ve vzpřímené pozici, která je velmi pohodlná. Rámová trubka zde není, proto se na něj dobře nastupuje.

BMX kolo je speciální kategorie kol, která je určená pro ježdění na tratích, kde jsou překážky. Toto kolo není určeno na dlouhé jízdy, ale na to, aby si na něm cyklista užil zábavu při ježdění po nerovném terénu, který je uzpůsoben, tak aby byl co nejsložitější. Je možné jezdit na umělém povrchu i v lesních vyznačených místech.
 

Velikost rámu versus velikost jezdce


Správná velikost rámu je důležitým faktorem při výběru jízdního kola. Měla by být vybírána podle výšky postavy. Kola s rozměry 29“ jsou vhodná pro jezdce, kteří mají výšku postavy nad 170 cm. Což bývají většinou kola pánská. Rozměry 27, 5“ se zase hodí pro cyklisty menší postavy, jako jsou ženy.
Větší kola překonávají snáze překážky a výmoly. Ujedou také větší vzdálenost a mají vyšší setrvačnost. Na menší kola je potřeba vydat více energie při jízdě.
 

Materiály, ze kterých jsou kola vyráběna


Kolo by mělo mít pevný rám, který se vyrábí z oceli, hliníku, karbonu a titanu. Tyto materiály mají skvělé vlastnosti, které činí kolo pevným a zároveň lehkým, aby se dobře udrželo na vozovce.
Ocel je velmi pevná a vydrží dlouho, má však vysokou hmotnost, která znesnadňuje manipulaci s kolem. Vyrábí se z ní dražší kola, která vydrží dlouho. Je potřeba rám opatřit nátěrem, aby nepodléhal korozi. Hliník je měkký materiál, který je levný a používá se na výrobu levnějších kol. Moderním materiálem je karbon, který je odlehčený a mnohem pevnější, než ocel. Má nízkou hmotnost a vysokou trvanlivost. Ty nejdražší kola jsou vyrobeny z titanu, který je velmi drahý a má vysokou odolnost. Odolává korozi a únavě materiálu.
 

Vybavení a doplňky


Ke kolům patří také doplňky. Na jízdní kolo si můžete pořídit různé brašny na osobní věci. Do brašny je dobré koupit si cyklistickou lékárničku. Jestliže se vám nevejde pití, které chcete mít vždy při ruce, můžete si pořídit i stojan na lahev s vodou. Každý cyklista by neměl zapomenout na sadu na lepení prasklé duše kola a hustilku. Kromě nosiče se dají přidat košíky, držáky telefonu, světla, blatníky a zámky.
 

Než se vydáte na nákup kola


Nákup kola může být drahá, ale také levnější investice. Kola se pohybují od 3 000 Kč až do desetitisícových částek za luxusní modely. Rozmyslete si, kde a jak často budete jezdit. Jestliže jste jen občasný jezdec, příliš velká investice se vám nevyplatí. Pakliže se chystáte na delší výlety nebo jezdit na kole do práce, investujte do kvalitnějšího kola s lepšími materiály a jízdními vlastnostmi. Při nákupu si vyzkoušejte, jak budete na kole sedět při jízdě.
Na kole se jezdí velmi snadno a naučit se na něm jezdit je jednoduché. Součástí péče o kolo by měl být také pravidelný servis. Aspoň jednou ročně nejlépe na jaře byste měli nechat kolo zkontrolovat a seřídit. Kolo si vybírejte pečlivě, stane se vaším společníkem na cestách. Můžete si pořídit zajímavé doplňky nebo také cyklistické oblečení. Určitě nezapomeňte na helmu, jestliže jste počáteční jezdec, tak také chrániče. Cyklistický oděv je aerodynamický a přizpůsobený pohodlné jízdě na kole.


  • Autor: svitil
  • Publikováno:

Kategorie:

Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář


Jméno a příjmení:

Váš komentář:

Knihy pro dlouhé večery