článek

Růžová daň aneb dcera stojí víc než syn


Bylo jednou jedno království a v něm žily dva druhy lidí. Jedni dostávali za stejnou práci nižší plat než ti druzí a zároveň za stejné zboží a služby platili vyšší ceny. ..
(celý článek)

Bylo jednou jedno království a v něm žily dva druhy lidí. Jedni dostávali za stejnou práci nižší plat než ti druzí a zároveň za stejné zboží a služby platili vyšší ceny. ...
Sdílejte obsah s přáteli



O tom, že toto království příliš neprosperovalo a že se skupina lidí s nižším platem a vyššími cenami vzbouřila, můžeme pouze spekulovat. Nicméně v naší moderní rovnostářské společnosti platí úplně stejná pravidla, všem to připadá normální a nikdo se nebouří. Klepete si na čelo, že to není pravda? Ale je. Seznamte se s růžovou daní.

Růžová daň ve světě známá jako pink tax je fenomén, jehož existenci si uvědomujeme teprve posledních několik let. Přesto existuje podstatně delší dobu. A opravdu není řeč o růžovém formuláři pro podání daňového přiznání. Mluvíme o rozdílných cenách za stejné výrobky a služby pro ženy a muže. A nejen pro ně. Cenový rozdíl můžeme pozorovat už i u výrobků pro dívky a chlapce, především u hraček. Název růžová daň má odrážet fakt, že výrobky pro dívky a ženy mají obvykle růžovou barvu.

Co všechno je pro ženy dražší?
Z výzkumu několika agentur zabývajících se optimalizací cen vyplývá, že růžové produkty jsou dražší než produkty jiných barev. Dokonce výrazně dražší. Většina výzkumů se shoduje, že průměrný cenový rozdíl je 7 % v neprospěch produktů určených ženám. U některých výrobků je rozdíl dokonce několikanásobně vyšší.

Jak je to možné?
Růžová daň je výsledkem marketingové strategie většiny výrobců, v rámci níž těží z faktu, že pokud daný výrobek „natřou“ na růžovo a zmenší (pink it and shrink it), budou z něj mít větší profit. A mají pravdu. Nějak jsme si podvědomě zvykli, že růžové znamená luxusnější a neváháme za ty roztomilé růžovoučké věcičky připlatit více. Ale oni nemají vyšší výrobní náklady, jak by se zdálo na první pohled, ani nejsou luxusnější, jak nám připadá na ten druhý.  

Na co je uvalena růžová daň?
Tento fenomén se týká výrobků provázejících dívky a ženy prakticky od kolébky po hrob. Začneme hračkami. Zkuste se poohlédnout po růžovém jízdním kole pro svoji dceru. Garantuji vám, že bude výrazně dražší než to modré vedle něho. Ale nemusíme čekat, až se dcera naučí jezdit na kole. Dokonce i  bodíčko pro miminka je v růžové dražší než v jinak barevné variantě. A můžeme pokračovat celou řadou dalších produktů pro dívky. Dětské batohy, růžové oblečení, cyklistické helmy, dokonce i dudlíky. To všechno vyjde v růžové variantě dráž.  A když nám dcera začne dospívat, připlatíme si za sprchové gely, dámská růžová holítka, antiperspiranty. Mimochodem všimli jste si, že například antiperspirant od Rexony stojí v dámské i pánské verzi stejně? Skvělé. Ale toho dámského je o 10 ml méně.

A pokračujeme. Za obyčejné dámské tričko zaplatíte v dámské variantě více než v pánské. Džíny, svetry, zkrátka oblečení jako takové. Stejná situace.

Dokonce i na kadeřníka
Kdy jste byli naposledy u kadeřníka, pánové? A kolik jste platili? Několik desítek korun? I obyčejný dámský střih nabízí ve stejném kadeřnictví 5x až 6x dráž. Nelze se tak divit, že mnoho dam s kratšími vlasy zajde raději „na pány“.

Můžeme pokračovat celou řadou dalších věcí a služeb dražších v dámské variantě. Zkuste se nad tím zamyslet, až budete v obchodě a porovnat ceny a velikosti srovnatelných produktů obou variant. Možná budete překvapeni.

Tamponová daň
Jedna z možností, jak vyjádřit nesouhlas s touto marketingovou strategií, je kupovat pánské varianty výrobků. To ale vždy nejde. Mimochodem, slyšeli jste o tamponové dani? Ano i za hygienické potřeby ženy platí s přirážkou. Vsadím se, že kdyby menstruovali muži, hygienické výrobky by pro ně byly opět levnější.

Myslíte, že je to nespravedlivé? Ano, je.
Každopádně, pokud jste se stali šťastnými rodiči malého růžového uzlíčku ženského pohlaví, můžete si už teď být jisti, že než dospěje, bude vás stát mnohem více, než uzlíček v modré barvě.


  • Autor: tomas
  • Publikováno:

Kategorie: Tipy

Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář


Jméno a příjmení:

Váš komentář: