článek

Pro někoho mučení, pro někoho láska – TRX


Je to tak, pro jednoho je hodina TRX první a zároveň tou poslední, pro druhého se tento sport stane koníčkem a způsobem pohybu, který mu stoprocentně vyhovuje. Skupina číslo dvě? Já se hlásím. První hodiny byly krušné a druhý den i bolestivé, ale v tom je právě ta krása...
(celý článek)

Je to tak, pro jednoho je hodina TRX první a zároveň tou poslední, pro druhého se tento sport stane koníčkem a způsobem pohybu, který mu stoprocentně vyhovuje. Skupina číslo dvě? Já se hlásím. První h...
Sdílejte obsah s přáteli



Přiznejte se! Kdopak neví, o čem mluvím?

Tak já se vám pokusím tento pro někoho záhadný nástroj popsat. TRX (Total-Body Resistance Exercise = cviky pro zatížení celého těla) je označení pro závěsný systém skládající se z karabiny, dvou lan (popruhů) s nastavitelnou délkou a madel (neboli ok), s kterými manipulujete. Jak už název napovídá, tyto lana jsou zavěšena ze stropu. Dají se však připevnit i k jinému předmětu, např. hrazdě, dveřím, větvi či prolézačce, díky čemuž je možné i cvičení venku. Popravdě na to však musíte být velký exhibicionista.

A v čem je to kouzlo? Aneb není to jen trápení.



  • Hlavní výhodou je variabilita. Při tomto cvičení používáte především váhu vlastního těla (gravitaci budete nenávidět) a i díky tomu je cviků, které můžete provádět opravdu mnoho.


  • Existují variace na veškeré partie, takže tímto tréninkem zapojíte i svaly, o kterých jste dosud nevěděli (a nebojte, oni se vám opravdu ozvou). Nicméně svalovina se buduje rovnoměrně a jako první se zpevňuje vaše jádro těla (tzv. core), což je základ pro veškeré cvičení.


  • Trxka může cvičit kdokoliv, jelikož zátěž je volitelná.


  • Většinu cviků jste nuceni provádět technicky správně, jelikož jinak se závěs povolí nebo vám dá jiným způsobem najevo, že to děláte špatně (zpevnit!).


  • Rozhodně vyjdete ze stereotypního posilování s podložkou a činkami.


  • Další výhodou je samozřejmě skladnost, ale s tím se zabývají spíše ti, kteří se radši mučí sami doma než před ostatními nebo se i na dovolené nechtějí flákat.


  • A nakonec není to jen o posilování. Pokud mezi cviky zařadíte i nějaké to kardio, váš trénink bude stoprocentně účinný.




Komu za to můžeme poděkovat?

Závěsné systémy jako druh cvičení používaly již bojové jednotky v 19. století či horolezci jako přípravu na expedice. Za zakladatele současného TRX je však považován Randy Hetrick, který se pomocí popruhů z padáků a dalších pomůcek udržoval v kondici během vojenských misí. Šikovně nám to vymyslel! Cvičit jako vojáci, to už je výzva, co říkáte? Tak vyzkoušejte limity svého těla. Za pokus (i za to bolavé tělo) to stojí!


  • Autor: tomas
  • Publikováno:

Kategorie: Sport

Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář


Jméno a příjmení:

Váš komentář: