článek

Nordic walking - sport pro každého!


Pokud nejste zrovna sportovně zdatní, zotavujete se z dlouhodobé neschopnosti nebo jste jen frustrovaní ze svojí pasivity a chtěli byste se už rozhoupat k pohybu, ale nevíte jak začít – seznamte se s tímto finským lidovým sportem, který si získává čím dál větší oblibu mezi lidmi všech věkových kategorií...
(celý článek)

Pokud nejste zrovna sportovně zdatní, zotavujete se z dlouhodobé neschopnosti nebo jste jen frustrovaní ze svojí pasivity a chtěli byste se už rozhoupat k pohybu, ale nevíte jak začít – seznamte se s ...
Sdílejte obsah s přáteli



Tento původem skandinávský sport, jinak nazývaný také „severská chůze“, je svižná chůze o holích, která se dá praktikovat po celý rok. Díky holím by se na první pohled mohlo zdát, že jde spíše o sport vhodný pro lidi v pokročilém věku, ale na severské chůzi je skvělé právě to, že je takřka pro všechny, bez ohledu na věk nebo fyzickou zdatnost. Nordic walking se dokonce stal oblíbenou součástí i v tréninku vrcholových sportovců a při redukčních dietách. Kvůli jeho všestrannosti a dobrému vlivu na zdraví i zlepšení kondice, ho vřele doporučují fyzioterapeuti.

Jak konečně začít sportovat

Mnoho lidí se vymlouvá, že na pravidelný pohyb nemají čas, že je sport moc drahý, protože si musí obstarat nákladné vybavení a jiní se zase bojí, že se svými zdravotními omezeními stejně nic nezvládnou. Nenechte se svazovat obavami a raději se zaměřte na to, co potřebujete, abyste svému tělu mohli opět dopřát pravidelnou dávku pohybu. Možná hledáte typ sportu, u kterého si sami můžete určovat jeho časové nebo výkonnostní rozpětí, který zároveň moc nestojí a je vhodný i pro lidi s potřebou menší zátěže, například na klouby. Udělejte si jasno v tom, co vám brání, abyste mohli se sportováním začít, zhodnoťte, které překážky jsou opodstatněné a které pouze maskují lenost či nechuť, a potom se jednoduše rozhodněte. Skutečné problémy lze totiž skoro vždy vyřešit nebo obejít. Nordic walking je toho důkazem, protože výše uvedeným potřebám vychází vstříc.

Účinný trénink celého těla

Ačkoliv si tempo chůze můžete nastavit přesně, jak potřebujete s ohledem na vaše fyzické možnosti, ani při nižším tempu neztrácíte výhody, které s sebou nordic walking přináší. Jedním z hlavních přínosů chůze s holemi je aktivní pohyb rukou, ramenních a zádových svalů. Zapojíte tak většinu svalstva, čímž se zatížení rozloží do více částí vašeho těla a vy tak budete méně unavení. Navíc tento způsob pohybu šetří klouby nohou. Správné používání hůlek automaticky zlepšuje držení těla, napomáhá zdravé rotaci páteře a předchází bolesti zad. Oproti klasické chůzi, při nordic walkingu můžete spálit až o jednu třetinu více kalorií.

Vyberte si vybavení na Nordic walking!



Jaké hůlky vybrat?

Důležité je neplést si hole pro nordic walking s holemi trekingovými. Jsou si podobné, ale plní rozdílné funkce. Hůlky, které potřebujeme, by měly být lehčí, ideálně hliníkové nebo karbonové a pokud jsou vícedílné, tak s kovovým kloubem, který části spojuje. Hlavním poznávacím znamením, jež odlišuje hole pro severskou chůzi od těch trekingových, jsou jakési „rukavičky“ připevněné k madlům. Trekingové hole mají pouze poutka. Rukavičky slouží k uchycení palce. Pohodlnější jsou hole, které dovolují rukavičku z madla odpojit, aniž byste museli komplikovaně odepínat suchý zip a celou ruku vysunout. Sehnat hůlky lze už za cenu kolem tří set korun, kvalitnější kolem šesti set. Vícedílné hole nabízí možnost nastavení délky. Správnou délku poznáte podle toho, že když držíte hůlku za rukojeť, váš loket bude do pravého úhlu.

Správná technika

Zjednodušeně řečeno, technika spočívá ve stylu chůze, kdy jde levá noha dopředu zároveň s pravou rukou a naopak, levá ruka s pravou nohou. Ruka, která jde dozadu přitom zlehka pouští rukojeť hůlky, se kterou je ale spojena rukavičkou, takže hůlka neupadne. Tempo si volíme podle vlastní kondice. Měli bychom se mírně zadýchat, ale jen do té míry, abychom u chůze zvládli i hovořit. Časem, jak se bude naše kondice zlepšovat, přirozeně se bude posouvat i náš „bod zadýchání“. Tomu, kdo se pro chůzi s holemi rozhodl z rehabilitačních důvodů, bude stačit rychlost nižší, větší sportovci mohou naopak zvolit tempo, které se téměř blíží běhu. Pro bližší informace ohledně správné techniky a její ukázky se lze přihlásit na jeden z kurzů nordic walkingu.

Vyberte si trekingové hole na Nordic walking!



Nikdy není pozdě

Začít můžete kdykoliv. Na jaře, v létě, na podzim i v zimě. Na severské chůzi je skvělé, že ji nemusíte brát jako nějakou nepříjemnou sportovní povinnost, ale můžete si ji užít jako každou jinou procházku přírodou. Ať už vyrazíte sami nebo s přáteli, ten dobrý pocit z vlastního těla za to stojí.


  • Autor: tomas
  • Publikováno:

Kategorie: Sport

Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář


Jméno a příjmení:

Váš komentář: